مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان
توقیف ملک به دست شخص دیگر

اگر ملک من توسط شخص دیگری توقیف شد چه کار کنم؟

 

هرگاه شخصی نسبت به یک ملک حقی داشته باشد و ملک مذکور توسط دادگاه توقیف شود به عنوان مثال از تاریخ توقیف ملک را خریداری کرده باشد شخص صاحب حق می‌تواند نسبت به توقیف اعتراض کند و این  دعوا با عنوان اعتراض ثالث اجرایی مطرح گردد. نحوه رسیدگی دادگاه به این اعتراض با توجه به مستنداتی که  شخص معترض بر اساس آنها مدعی حق می‌باشد ممکن است دو شکل باشد: 
اول. اگر ادعا مستند به سند رسمی با حکم قطعی و همچنین آن مقدم بر تاریخ توقیف باشد نیازی به اعتراض حقانیت معترض نیست و طبق تصمیم دادگاه از ملک رفع توقیف می گردد. لازم به ذکر است این تصمیم قطعی است و امکان تجدید نظر خواهی نسبت به آن وجود ندارد. 
دوم. اگر ادعا مستند به سند عادی نظیر مبایعه‌نامه باشد معترض باید بتواند حقانیت خود را در دادگاه با دلایل محکمه پسند اثبات نمایید و هر تصمیمی که دادگاه در این خصوص بگیرد قابلیت تجدیدنظرخواهی دارد.
چند نکته مهم:
1.    رسیدگی به اعتراض ثالث اجرایی در صلاحیت دادگاه صادرکننده حکم بدوی است و قاضی اجرای حکم در این خصوص صلاحیت رسیدگی ندارد.
2.     تفاوتی نمی‌کند توقیف ملک در اجرای قرار تأمین خواسته یا حکم قطعی دادگاه صورت گرفته باشد. در هر دو صورت شخص ذی‌حق می‌تواند اعتراض کند.
3.     رسیدگی به این دعوا با حضور طرفین دعوا و شخص ثالث به هر نحو که دادگاه لازم بداند انجام می‌گردد.

برچسب ها
  • اگر این مطلب برات مفید بود و فکر می کنی ممکنه به افرادی دیگه‌ای هم کمک کنه اون رو برای دیگران ارسال کن

لطفا در مورد محتوای این صفحه نظر بدهید یا سوالاتتان را مطرح کنید . ما از ایجاد بحث و گفتگو در مورد محتوای منتشر شده در سایتمان استقبال می کنیم

نیاز به مشاوره دارید ؟