مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان
برخورد با اختلال روحی و جسمی

با مشکل اختلال روحی و جسمی در فرزندان چه باید کرد؟

اختلال‌های روحی و جسمی‌ در انسان از هر نوعی که باشد، همیشه برای شخص بیمار و اطرافیانش گرفتاری‌های متعددی را به وجود می‌آورد؛ گرفتاری‌هایی که اغلب باعث می‌شوند روند سالم زندگی هر دو طرف از مسیر خودش دور شود و همه چیز را به کام آن ها تلخ کند.

بدیهی است که برای دوری از این وضعیت، پیشگیری و معالجه اجتناب‌ناپذیر است و به همین دلیل است که باید خیلی سریع نسبت به مداوا و رفع آن اقدامات همه جانبه‌ای را انجام داد؛ اما آیا برای همه خانواده هایی که به نوعی نیازمند مراکز آموزشی، پزشکی و درمانی هستند، امکانات کافی وجود دارد؟

دسترسی به مراکز درمان اختلال‌های روحی و جسمی

آیا همه این نوع خانواده‌ها می‌توانند به آسانی در شهر و دیار و محل زندگی خودشان به این نوع مراکز دسترسی پیدا کنند یا این که چنین مراکزی فقط در شهرهای بزرگ پیدا می‌شود و بقیه باید بار و بنه‌شان را جمع کنند و راهی شهرهای بزرگ‌تر شوند و بعد هم به خاطر مشکلات مالی و نداشتن جا دچار مشکل شوند. به نظر می‌رسد این امکانات فقط برای تعداد کمی‌ از خانواده ها وجود دارد و آمارها زیاد خوشبینانه نیستند.

خانواده و اختلال‌های روحی و جسمی

بروز و شیوع هرگونه اختلال در انسان بیش از آن که بخواهد گریبانگیر سطوح مختلف جامعه شود، گریبانگیر خانوادههایی می‌شود که با آن سروکار دارند. به همین دلیل است که باید با مطالعه و اشتیاق کامل از آموزش‌های مختلفی که توسط رسانه‌های عمومی مخصوص خانواده‌ها تهیه می‌شوند استقبال کنیم و از فردای تولد کودک‌‌‌مان با چشمانی باز تمام حواس‌‌‌مان را به این بدهیم تا هرگونه رفتار نامتعارفی در آن‌ها دیدیم، بدون درنگ به متخصص‌های مربوط مراجعه کنیم و هیچ وقت به این فکر نکنیم که همسایه ها و دیگران درباره بچه ما چه فکری می‌کنند یا چه می‌گویند.

تشخیص اختلال اول راه است

تازه باید بدانیم بعد از تشخیص اختلال، آن وقت است که کار اصلی ما شروع می‌شود. باید با صبر و تحمل و رفتاری منطقی به کودکی که دارای اختلال است اعتماد به نفس دهیم و به او کمک کنیم تا میزان ناهنجاری و اختلال کمتر و به مرور حتی تا حد چشمگیری معالجه شود.

به یاد داشته باشید رسیدن به چنین موفقیتی به آسانی به دست نمی‌آید و تنها با بردباری و مدیریت روابط متقابل همه اعضای خانواده است که می‌شود به این مشکل غلبه کرد.

راه جلوگیری از ایجاد اختلال‌های روحی و جسمی

بر اساس دستاوردهای علوم پزشکی نوین و فناوری‌های جدید مرتبط با آن کاملاً بدیهی و ثابت شده است که بروز انواع اختلال در انسان بیشتر از آن که به عوامل زیستی و محیطی دوران رشد در بعد از تولد مربوط باشد به عوامل اجتناب‌ناپذیر دیگری مانند ازدواج‌های فامیلی، مراقبت‌های نادرست دوران بارداری، عوامل ژنتیکی یا نقش گسترده عملکرد کوروموزم‌ها مربوط می‌شود.

خوشبختانه از طریق فناوری‌ها و همین‌طور با اعتماد به پزشکان متخصص و به کمک انواع آزمایش‌های دقیق پزشکی می‌توان جلوی بسیاری از اختلال‌ها یا بارداری‌های ناسالم را گرفت و به سهم خود در کمک به ایجاد جامعه هر چه سالم‌تر و عاری از ناهنجاری‌های مختلف در زمینه بهداشت و سلامت آدمی ‌نقش مهمی‌ را بازی کرد.

امروزه با وجود منابع اطلاعاتی گسترده و تولید محصولات صوتی و تصویری که خوراک رسانه‌های عمومی‌ مانند تلویزیون را تأمین می‌کنند، باید حل این مشکل در جامعه سرعت پیدا کند.

 

برچسب ها
  • اگر این مطلب برات مفید بود و فکر می کنی ممکنه به افرادی دیگه‌ای هم کمک کنه اون رو برای دیگران ارسال کن

لطفا در مورد محتوای این صفحه نظر بدهید یا سوالاتتان را مطرح کنید . ما از ایجاد بحث و گفتگو در مورد محتوای منتشر شده در سایتمان استقبال می کنیم

نیاز به مشاوره دارید ؟