مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان
اصلاح باورهای غلط و تقویت باورهای درست راه اصلی حل مشکلات و رسیدن به موفقیت

تا حالا به انواع باور درست و غلطت فکر کردی؟

باورها شکل دهنده زندگی ما هستند و شناسایی باورها بسیار مهم هستند. از طرفی تغییر باورها برای ما ممکن است گاه آسان باشد ولی نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم چراکه تغییر معمولا تغییر با ترس همراه است. حتی گاه به زبان آوردن برخی از باورها ممکن است سخت باشد. در واقع ترس از تغییر عادتی است که سال ها با آن زندگی کردیم و بدجوری دست و پای ما را بسته و باورهای اشتباه ما را تقویت کرده است.

باور چیست؟

باور یعنی تکرار چندین باره یک فکر. وقتی یک فکر چندین بار تکرار شود و به صورت یک الگوی ذهنی در بیاید یک باور را در ذهن انسان شکل می دهد. باورهای ما از کودکی در ذهن ما شکل می گیرند و با گذشت زمان و تکرار دوباره قدرتمند می شوند. رفتار و زندگی ما بر اساس عادت ها  و باورهای ما ساخته می شوند.

 باورها نقش اساسی در زندگی هر یک از ما ایفا می کنند. باورهای خوب زندگی را به سمت موفقیت و شادی هدایت می کنند و باورهای اشتباه تمام زندگی را در بر می‌‌گیرند و چالش‌های زیادی برای ما ایجاد می کنند.

باورهای غلط مشکل اصلی زندگی ما

مشکل اصلی زندگی بسیاری از ما باورهای اشتباه و نادرست ماست. اگر بتوانیم این باورها را شناسایی کنیم و آن ها را اصلاح کنیم می توانیم به خواسته های خود برسیم یعنی با تغییر باورهای نادرست از موانع سخت عبور می کنیم و به موفقیت می رسیم.

گاهی با وجود آن که احساس می کنیم باورهای اشتباهی در زندگی داریم ولی احساس نیاز به تغییر این باورها را در خود نداریم. یعنی حس نمی کنیم که باید این باورها را تغییر داد. آن قدر به باورهایمان انس گرفته ایم که نمی دانیم با تغییر این باورها چه تغییری در زندگی‌مان اتفاق می افتد.

گاهی اوقات هم می دانیم که باید باورها را تغییر داد ولی اراده کافی برای آن نداریم. ما دوست داریم باور بهتری داشته باشیم ولی انگیزه و اراده کافی نداریم در نتیجه هیچ تلاشی برای باورهایمان انجام نمی دهیم. به همین دلیل فکر می کنیم که تغییر سخت و نشدنی است.

برای تغییر باورهای اشتباه چه کنیم؟

اما باید به این نکته برسیم که کلید موفقیت ما در تغییر باورهایمان است. وقتی می خواهیم باوری را تغییر دهیم باید تا می توانیم باور جدید را برای خود تکرار کنیم تا ملکه ذهنمان گردد. برای اینکه بتوانیم شادتر زندگی کنیم و به اهدافمان برسیم چاره ای نیست جز این که باورهای اشتباه را کنار بگذاریم.

شناسایی باور اشتباه یکی از مهم‌ترین مراحل موفقیت است. این که بدانیم کجای کار ما ایراد دارد خودش یک موفقیت بزرگ است. رسیدن به رویاهایمان کارعجیب و قریبی نیست فقط کافی است ایمان و باور رسیدن به هدفمان را بارها و بارها تقویت و تکرار کنیم.

تاثیر باورهای غلط در زندگی

باورهای منفی و اشتباه یکی از بزرگترین دشمنان ما در مسیر زندگی است که باید هر چه زودتر برای تغییرشان اقدام کنیم. همه ما یک یا چند باور اصلی داریم که ممکن است بارها و بارها در زندگی ما ظاهر شوند. این باورها در ترس های قد کشیدند و بزرگ شده اند.

همین باورهای اشتباه مشکلات مختلفی را ایجاد می کند یا فرصت های زیادی برای پیشرفت در زندگی در اختیار ما می گذارد. این بستگی به خودمان داردکه چطور ادامه مسیر را با چه باوری و چطور یا با چه افکاری و چگونه از این بحران خارج شویم. همچنین بستگی به خودمان دارد که با یک باور غلط زندگی کنیم یا باورمان را اصلاح کنیم.

نوع دیگری باور داریم که به آن باور محدود کننده، می گویند. این باور باعث می شود علی رغم توانایی‌مان نتوانیم به سمت اهدافمان حرکت کنیم. این باورها یعنی همین باورهای محدودکننده ای که همین الان خیلی از ما فکر کنیم ممکن است به آن مبتلا باشیم. در زندگی خانوادگی، زندگی شغلی، روابطمان با دیگران باورهای ما مثل زنجیر عمل می کنند و دست و پای ما را می بندند و اجازه حرکت قوی به سمت اهداف را نمی دهند.

باورهای اشتباه منشا و علت اصلی شکست ها

جواب ما به علت رفتارهایمان نشان از باورهای ما دارد. مثلا جواب ما به اینکه چرا در کنکور قبول نشدم یا چرا در روابط شغلی دچار مشکل می شوم یا اینکه چرا با همسرم رابطه سرد و بی عاطفه ای دارم نشان می دهد که ما چه باورهایی داریم. حال اگر باورهای ما غلط باشند قطعا علت های نادرستی برای شکست هایمان یا حتی پیروزی هایمان می تراشیم و این می شود پایه شکست های بعدی و این باورها می شود منشا بهانه برای نپذیرفتن دلایل اصلی اشتباهات و شکست ها.

برچسب ها
  • اگر این مطلب برات مفید بود و فکر می کنی ممکنه به افرادی دیگه‌ای هم کمک کنه اون رو برای دیگران ارسال کن

لطفا در مورد محتوای این صفحه نظر بدهید یا سوالاتتان را مطرح کنید . ما از ایجاد بحث و گفتگو در مورد محتوای منتشر شده در سایتمان استقبال می کنیم

نیاز به مشاوره دارید ؟