مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان
کم‌توانی_ذهنی

کم‌توانی یا معلولیت ذهنی چیست و چگونه با آن باید برخورد کرد؟

هر کدام از ما تا اندازه‌ای با نارسایی رشد ذهنی یا به بیان دیگر با کم‌توانی ذهنی در بعضی از افراد اجتماع آشنا هستیم. آن‌ها کسانی هستند که از نظر فعالیت‌های ذهنی در حد طبیعی نیستند و به دلایلی نمی‌توانند خودشان را با اجتماع و دوروبر خودشان هماهنگ کنند.

علت کم‌توانی ذهنی چیست؟

حالا سال‌ها است که مشخص شده دلیل چنین اختلالی به مغز مربوط می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین دانشمندانی که در گذشته‌های خیلی دور، بر روی این موضوع دست گذاشت بقراط، حکیم یونانی بوده است. او اختلالات رفتاری و کمبودهای هوشی این اشخاص را که باعث می‌شود تماس آن‌ها با عالم خارج تغییر کند، ناشی از ضایعات مغزی آن‌ها معرفی کرده است.

تقریباً می‌شود گفت که 85 درصد از افرادی که به کم‌توانی ذهنی دچار هستند، در رده خفیف آن قرار دارند. کارکرد این دسته از افراد معلول در زمینه‌های مختلفی مانند برقراری ارتباط با دیگران، مراقبت از خودشان، مهارت‌های اجتماعی، اوقات فراغت و مسائل مربوط به ایمنی درست عمل می‌کنند.

چند نوع کم‌توانی ذهنی داریم؟

کلا این افراد را به 4 دسته عمده تقسیم بندی می‌کنند:

  • کم توان ذهنی خفیف؛
  • کم توان ذهنی متوسط؛
  • کم توان ذهنی شدید؛
  • کم توان ذهنی عمیق.

بالاخره در قرن بیستم بود که توانستند کشف کنند کم‌توانی ذهنی مربوط می‌شود به اختلالات متابولیکی، نقص‌های کوروموزمی، بیماری‌های مادر در دوران بارداری، عوارض زایمآن‌ها و یا هزاران دلیل دیگر مانند عوامل ژنتیکی، محیطی و روانی‌اجتماعی.

کم‌توانان ذهنی در اجتماع

در سال‌های گذشته بروز خیلی از ناتوانی‌های ذهنی خفیف به محرومیت‌های روانی‌اجتماعی نسبت داده شد اما با وجود این، چندین سال است که خیلی از پژوهشگران متوجه شدند که احتمالاً شمار زیادی از عوامل زیستی جزئی از گروه ناهنجاری‌های کوروموزمی، مسمومیت بالینی با سرب، مواجهه پیش از تولد با دارو، الکل و سایر مواد مسموم‌کننده در این قضیه نقش دارند.

البته این 100 درصد نیست، یعنی نمی‌شود واقعا توانایی افراد را با آزمایش‌های کاغذ و قلم مشخص کرد، چه بسا افرادی که در یک زمینه و در یک نمره هوشی نمرات بالایی را کسب نمی‌کنند و در بسیاری از زمینه‌ها توانایی‌های خوبی دارند که آن توانایی‌ها باید توسط متخصصین امر شناسایی شود و به کانال مناسب خودش هدایت شود.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که ناتوانی ذهنی در پسران نسبت به دختران بیشتر است و خیلی دقیق‌تر می‌توان گفت که این اختلال در مردان 1.5 برابر زنان است.

با افراد کم‌توان ذهنی چگونه ارتباط برقرار کنیم؟

نباید فراموش کنیم که وقتی می‌خواهیم با این افراد ارتباط برقرار کنیم باید تا آن جایی که ممکن است رابطه‌مان صادقانه و طبیعی باشد، این طوری باعث می‌شویم که میزان آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به حالاتی مانند احساس ناشایستگی، ناکامی، کناره‌جویی، اضطراب یا خشم خیلی کمتر شود.

از همین امروز یادتان باشد که هر وقت با یک انسان معلول یا کسی که به نوعی دچار کم‌توانی ذهنی است، برخورد کردید به خودتان بگویید او به دلسوزی من نیازی ندارد یا خیلی محکم‌تر بگویید، او به هیچ وجه به دلسوزی من احتیاجی ندارد.

او به قوه درک درست من احتیاج دارد. خیلی از آن‌هایی که کم‌توانی ذهنی دارند در بعضی از زمینه‌ها استعداد بسیار بالا و حسرت‌برانگیزی را از خودشان نشان می‌دهند. پس آن‌ها به دلسوزی ما نیازی ندارند. آن‌ها فقط درک درست و دوست حقیقی ما را می‌خواهند. همان‌طور که ما هم خیلی وقت‌ها و به دلایل مختلف به درک درست و دوستی دیگران نیاز داریم.

برچسب ها
  • اگر این مطلب برات مفید بود و فکر می کنی ممکنه به افرادی دیگه‌ای هم کمک کنه اون رو برای دیگران ارسال کن

لطفا در مورد محتوای این صفحه نظر بدهید یا سوالاتتان را مطرح کنید . ما از ایجاد بحث و گفتگو در مورد محتوای منتشر شده در سایتمان استقبال می کنیم

نیاز به مشاوره دارید ؟