مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان مشاور دات اینفو | بزرگترین پلت فرم مشاوره رایگان
۴ توصیه برای داشتن تفکر انتقادی

۴ تا توصیه برای داشتن یک تفکر نقاد درست

از آن جایی که داشتن توانمندی تفکر نقاد کمک بسیار بزرگی به ما می کند و اندیشیدن به این شیوه برای زندگی ما بسیار مفید است. قصد داریم مقاله‌ای از دکتر کریستوفر دیر (روان شناس و استاد دانشگاه گال دی در ایرلند) را مرور کنیم تا با توصیه های کاربردی ایشان بیشتر آشنا شویم:

داشتن تفکر نقاد همیشه خوبه؟

توصیه اول: نیاز نیست برای هر موضوعی در زندگی به شیوه ای نقادانه فکر کنیم، دلیلش این است که اگر بخواهیم درباره هر مسئله ای و برای هر تصمیم گیری روزانه به این شیوه فکر کنیم، ذهن‌مان خیلی درگیر و خسته می‌شود؛ پس بهتر است استفاده از این نوع تفکر را به موضوعات جدی که نتایجی مهم دارند محدود کنیم.

زمان تفکر نقاد کی هست؟

توصیه دوم: به زمان تفکر نقاد و تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم دقت کنیم. توصیه می شود که این کار را صبح ها انجام دهیم، زیرا درگیری روزانه با موضوعات مختلف و تصمیم گیری در مورد آن ها منجر به خستگی شناختی برای ما آدم‌ها می شود و این خستگی ممکن است باعث شود که افراد نتوانند آن طوری که باید تصمیمات خوبی بگیرند. بهتر است زمانی به تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم فکر کنیم که انرژی ذهنی‌تان در سطح زیادی است.

اول خوب فکر کن

توصیه سوم: مهارت قضاوت انعکاسی را بشناسیم، این نوع قضاوت یعنی این که ما بپذیریم دانش محدودی درباره موضوعات مختلف داریم که می تواند فرایند تصمیم گیری را در ما تحت تاثیر قرار دهد؛ پس بهتر است که یک قدم به عقب برگردیم و در مورد تفکرات و نتایجی که می‌گیریم با دقت بیشتری تامل کنیم و در موردشان اطلاعات موثق و جامع‌تری جمع کنیم؛ این کار باعث دقت بیشتر و کمک به حل مسئله و گرفتن تصمیمات درست می‌شود.

تفکر نقاد با قاعده عدد ۸

توصیه چهارم: فقط به حرف دلتان گوش نکنید. برای همه ما اتفاق افتاده است که می گوییم دل‌مان می‌گوید چه کار کنم و تصمیم درست چیست و من به ندای درونم اعتماد دارم. خیلی از نداهای درونی ما از تجربیاتی به دست می آید، که ما در گذشته داشتیم. به این دلیل احتمال دارد که آلوده به سوگیری باشد.

داشتن سوگیری مانع از بررسی واقع بینانه یک مسئله و استدلال درست می شود و تفکر ما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای این که بتوانیم تصمیماتی بدون هیچ گونه سوگیری بگیریم، باید با عدد جادویی ۸ آشنا شویم. قاعده عدد جادویی ۸ در تفکر نقاد به کار می رود.

قاعده عدد ۸ به این معنی است که وقتی می خواهیم درباره مسئله ای تصمیم گیری کنیم اول ۸ منبع موثق و گواه بر درستی و صحت آن تصمیم گیری جمع آوری کنیم. انجام این کار باعث می‌شود که تصمیمات ما پشتوانه‌ای قوی و معتبر داشته باشند و خیال‌‌مان از درستی آن‌ها معتبر باشد.

برچسب ها
  • اگر این مطلب برات مفید بود و فکر می کنی ممکنه به افرادی دیگه‌ای هم کمک کنه اون رو برای دیگران ارسال کن

لطفا در مورد محتوای این صفحه نظر بدهید یا سوالاتتان را مطرح کنید . ما از ایجاد بحث و گفتگو در مورد محتوای منتشر شده در سایتمان استقبال می کنیم

نیاز به مشاوره دارید ؟